Ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 LSS för privata utförare

LÄS MER

Redovisning i efterskott

Redovisningen av utförd assistans ska skickas in varje månad i efterskott, senast den 10:e dagen i månaden efter. Redovisningen av löne- och lönebikostnader ska skickas in tillsammans med en ansökan om ersättning, en kopia av tidsredovisning över antalet utförda timmar, samt dokument som styrker uppkomna kostnader, ex lönespecifikationer. Alla lönekostnader som ansöks ska styrkas.
 
Löne- och lönebikostnader inkluderar samtliga lönekostnader, exempelvis månads-/timlön, OB-kostnader, semesterersättning, skatter, arbetsgivaravgifter.
 
Uppgifterna utgör underlag för kommunens bedömning av rätten till ersättning samt utbetalning. Fakturor ska därmed inte skickas in.

Riktlinjer för ersättning

I enlighet med Försäkringskassans riktlinjer för kostnader utöver lönekostnader betalar Eslövs kommun ut:
•    3 % för utbildningskostnad, 
•    2 %  för assistansomkostnader, 
•    2 % för arbetsmiljökostnader och 
•    8 %  för administrationskostnad, totalt 15 procent. 
 
Dessa kostnader kräver ingen redovisning utan adderas automatiskt utifrån redovisade löne- och lönebikostnader.
 
Eslövs kommun betalar maximalt ut Försäkringskassans schablonbelopp som för år 2025 uppgår till 342,60 kr per timme.

Att ha till hands

Det är bra om du har samlat ihop de dokument som styrker din ansökan om ersättning redan innan du påbörjar ifyllandet av e-tjänsten.

Exempelvis kopia av tidsredovisning över antalet utförda timmar, dokument som styrker uppkomna kostnader, ex lönespecifikationer och liknande.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa